تاریخ:۱۳۹۴/۱۲/۱۳

بررسی نبایدهای برندسازی گردشگری در نشست برند، بازار و گردشگری

 بررسی نبایدهای برندسازی گردشگری در نشست برند، بازار و گردشگری
نبایدها در برندسازی گردشگری
 
درحالی‌که تعریف برند گردشگری در ایران به معضلی تقریبا لاینحل تبدیل شده، تا آنجا که معاون گردشگری کشور در دیدار با مقامات گردشگری سوئیس نیز به این چالش اعتراف کرد، متخصصان و فعالان گردشگری و برندسازی در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی گردشگری کیش گردهم آمدند تا ببینند برای دستیابی به این هدف مهم از چه سازوکاری باید بهره گرفت.
نماینده دانشگاه هاگ هلند که خود سابقه مدیریت بازاریابی و ارتباط با مشتری را نیز دارد، در این نشست با اشاره به اینکه کاربرد، اصلی برند تسهیل روند انتخاب برای گردشگر است، گفت: «از نظر من باید از دید مشتری یا مخاطب به محصول نگاه کنیم تا بدانیم او چه می‌خواهد.» راب بلتمن با تاکید بر اینکه برند قرار نیست آرزوهای ما (به عنوان صاحب برند) را برآورده کند، خاطرنشان کرد: «چالش شما در زمینه ایجاد برند این است که می‌خواهید نمونه و منحصربه‌فرد باشید؛ درحالی که شما نمونه و منحصربه‌فرد هستید ولی مشکل این است که چگونه با گردشگران بالقوه ارتباط برقرار کنید.» این فعال بازاریابی و برندسازی هلند افزود: «برند دیگر مثل قدیم از سوی بازاریاب‌ها ساخته نمی‌شود و درحال حاضر بیشتر و بیشتر از سوی مشتریان شکل می‌گیرد. درواقع اکنون برند آن چیزی است که توسط صحبت مخاطبان با هم درباره ما، ایجاد می‌شود.» وی خاطرنشان کرد: «در حقیقت آنچه مخاطبان درباره ما می‌گویند دیگر تحت کنترل ما نیست، بلکه شاید بتوان گفت تبلیغات ما تحت کنترل آنها است. این درحالی است که اگر ما به عنوان یک برند کنترلمان روی مخاطب را از دست بدهیم مخاطب نیز به‌جای ارتباط با ما، با یک شخص ثالث که همان واسطه باشد ارتباط خواهد گرفت.»به گفته این نماینده دانشگاه هلندی، آنچه برندهای بزرگ انجام می‌دهند ارتباط با مخاطب به هر بهانه و در هر فرصتی است. بلتمن تاکید کرد: «چالش تنها ساخت برند نیست، بلکه ساخت برندی مورد علاقه مشتری است.»وی همچنین ارتباط و تعامل بین تمام ارکان برند را لازمه ساختن برند گردشگری دانست و تصریح کرد: «ارکان لازم برای ساختن برند گردشگری نمی‌توانند جدا از هم کار کنند؛ بلکه باید اجزا در ارتباط با هم باشند و همگام با هم توسعه و شهرت یابند.»

کیش 17پتانسیل گردشگری دارد
معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش نیز در این نشست با اشاره به کاستی‌های حوزه برندسازی، کار در این حوزه را تخصصی عنوان کرد و گفت: «ما در کیش 17 پتانسیل گردشگری داریم که گفته می‌شود بر همین مبنا می‌توانیم گردشگران را به خود جذب کنیم اما چرا راهبردی برای دستیابی به این مهم ایجاد نشده؟»محمد محب خدایی اولین و مهم‌ترین مورد از 17پتانسیل گردشگری کیش را بازار نامید و این پرسش را مطرح کرد که چرا ما نتوانسته‌ایم از این پتانسیل بهره بگیریم. به گفته این مقام مسوول، این درحالی است که ترکیه توانسته برندهای بسیاری را به کشور خود بکشاند و حتی برند پوشاک ایجاد کند. وی ناکامی کیش در این حوزه را به‌دلیل مشکلات مربوط به صادرات چمدانی دانست.

 

ادامه مطلب

(تعداد بازدید : 36)
منبع:دنیای اقتصاد
نظرات:
هنوز نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفر باشید.