تاریخ: ۱۳۹۶/۰۷/۱۶

برندینگ شهری؛ دلایل موفقیت سیدنی در صنعت گردشگری(2)

 

 

 

 سیمای شهری سیدنی

تصور یک شهر با ساختاری روستایی بدون ترافیک‌های سنگین و دود و آسمان خراش‌ها و سر و صدا بسیار رویایی خواهد بود که سیدنی بسیار شبیه این رویای قشنگ می باشد. آب و هوایی مطبوع به همراه جاذبه‌های متنوع گردشگردی سیدنی را در رده برترین شهرهای دنیا قرار داده است که مورد توجه مهاجران می باشد.

سیدنی شهر تضادهای معماری است، در این شهر آسمان‌خراش‌های مدرن تجاری را در کنار ساختمان‌های قدیمی مدیترانه‌ای می‌بینید.

شهری است پر از باغ‌ها و پارک‌ها، سواحل پرشور و تعداد بیشماری مناطق دیدنی. ساخت شهر سیدنی نظم و ترتیب خاصی نداشته، به همین دلیل طول و عرض خیابان‌های شهر بسیار متفاوت‌اند و بعضی خیلی به هم نزدیک هستند و برخی دیگر شیب تندی دارد. رودخانه‌هایی از شمال، جنوب و مرکز شهر می‌گذرند. در عصر یخبندان، سطح آب اقیانوس بیش از ۱۰۰ متر بالا آمد و دره‌ها پر آب شدند. دره‌های رودخانه‌ای این منطقه را می‌شود از ارتفاع بسیار زیاد هم دید.

به عقیده‌ محلی‌ها و گردشگران، زیباترین نقطه‌ی شهر بندر ساحلی است. پربازدیدترین و نزدیک‌ترین مکان به مرکز شهر، ریچ هاربر(Rich Harbour)است. مجوعه‌ای از هتل‌ها، موزه‌ها، فروشگاهای سوغاتی فروشی، رستوران‌ها و مراکز تفریحی در این منطقه قرار دارند. نمادهای شهر سیدنی، پل بندرگاه (شمال و جنوب شهر را به هم وصل می‌کند) و  تالار اپرای سیدنی ( گویا در زیر بادبان‌های سفید پنهان شده است) هستند.

المپیک سیدنی و تاثیر آن بر صنعت گردشگری 

المپیک سیدنی نیز به‌عنوان بهترین بازی المپیک شناخته شد. آنها از 1994 شروع کردند، 5836 میلیون دلار سرمایه‌گذاری انجام شد. مدیریت بهینه فضاهای ورزشی زمینه جلوگیری از هدررفت سرمایه‌گذاری را فراهم آورد. موفقیت‌های المپیک 2000 نه تنها باعثِ بهبود ساخت‌وساز در این شهر شد بلکه روی توریسم و گردشگری آن نیز اثرات مثبتی بر جای گذاشت و این شهر را به شهرت و اعتباری جهانی رساند به‌طوری که نرخ رشد گردشگران حدود 7/ 8 درصد در سال 2000 رشد کرد. كي. پي. ام. جي پيت مارويك (1993) در يك مطالعه تخمين زد كه تاثير اقتصادي بازي‌ها در اقتصاد استراليا برابر 8/ 5 ميليارد دلار بوده و در هر حال منجر به ايجاد 156 هزار شغل تمام‌وقت شده است. مزايا شامل درآمدهاي مالياتي برابر با 5/ 1 ميليارد دلار بود. اين المپيك تاثير اقتصادي 6/ 5 میلیارد دلاری و ايجاد 165 هزار موقعيت شغلي در هر سال و براي مدت 13 سال داشته است. توليد ناخالص استراليا حول و حوش سال 2000 حدود 550 ميليارد دلار بود و نيروهاي كار بيشتر از 10 ميليون نفر بودند.

سخن آخر

از مهم ترین سرگرمی های مردم استرالیا ورزش می باشد و همین امر باعث شد که سال 2000 با برگزاری المپیک در شهر سیدنی، رتبه کشور استرالیا در جهان در حوزه گردشگری (با توجه به آنکه گردشگري ورزشي يك تجارت چند ميليون دلاري است و داراي سريعترين رشد، يعني حدود 5/4 تريليون دلار در سطح دنيا است) و مقصد گردشگران به طور قابل ملاحظه‌ای تغییر یابد. در استرالیا نیز مانند هر کشوری پیشرفت ورزش سریع‌تر از پیشرفت هنر می‌باشد. اهمیت این کشور به ورزش و سرمایه گذاری بر روی بخشی که مورد توجه و اهمیت مردم است از دلایل موفقیت صنعت گردشگردی استرالیا می باشد.