تاریخ:۱۳۹۴/۰۸/۰۳

برند حرفه ای / گفت و گو با دکتر محمدرضا رستمی (قسمت اول)

 برند حرفه ای / گفت و گو با دکتر محمدرضا رستمی (قسمت اول)

برند حرفه ای / گفت و گو با دکتر محمدرضا رستمی (قسمت اول)

مصاحبه دبیرخانه شورای عالی فرهنگی با دکتر محمدرضا رستمی در خصوص مفهوم برند و برند حرفه ای:

تعریف برند : «مجموعه ای از ارزش ها که یاد و خاطره ای در ذهن افراد به جا می گذارد، به نحوی که منجر به توجه و گرایش به آن موضوع می شود». با او که فارغ‌التحصیل رشته ارتباطات اجتماعی است با موضوع برند و ارتباط آن با مفاهیم دیگری همچون رسانه، ذائقه‌سازی و اقتصاد فرهنگ به گفت‌وگو نشستیم. بی‌شک برخی از سؤالات موجود در این مصاحبه در ذهن مدیران و فعالان فرهنگی کشور مشترک است و دیدگاه‌های دکتر رستمی می‌تواند پاسخ ‌های مستدلی برای این سؤالات باشد

تعریف شما از برند چیست؟

در تعریف برند می­توان گفت: مجموعه­ای از ارزش­ها که یاد و خاطره­ای در ذهن مجموعه ای از افراد به‌جا می‌گذارد؛ به نحوی که منجر به توجه و گرایش به آن موضوع می­شود. اگر بخواهیم یک واژه فارسی در برابر اصطلاح branding قرار دهیم، «یادسازی» و «خاطره­ سازی» انتخاب خوبی خواهد بود.

تعریفی که شما ارائه کردید روی چه مواردی مصداق پیدا می­کند؟ به عبارت دیگر موضوع برندسازی شامل چیست؟

این یاد و خاطره و مصداق آن می­تواند مشتمل بر هر موضوعی باشد؛ حتی می­توان آن را به افراد و حرکت­های اجتماعی اطلاق کرد.

برندسازی ایجاد یک خاطره به نحو «فعال» در ذهن مخاطب است؛ خاطره ­ای که یک حس مثبت یا منفی را در فرد ایجاد کند و منجر به جلب یا گریز زمان­مند از آن موضوع شود و جاذبه و دافعه نسبی داشته باشد.

بنابراین تعریف، طی برندسازی یک «پیام» در ذهن مخاطب ماندگاری نسبی پیدا می­کند. این پیام ممکن است درباره یک کالا و خدمت، یک شهر و کشور، یک فرهنگ و ارزش و هنجار، یا هر موضوع و نهاد اجتماعی، سیاسی و اقتصادی باشد. برای اینکه گسترۀ مفهوم برندسازی واضح‌تر شود، مثالی بیان می‌کنم:

«ایران» یک برند است. به این دلیل که یاد و خاطره­ ای نسبتاً ماندگار از آن در ذهن جهانیان باقی مانده است. در مورد مخاطب جوامع غربی، ما در این فرآیند خاطره­ سازی حضور و مشارکت فعالی نداشته­ ایم و دیگران تصور و برداشت خاص خود را به ذهن مخاطب القاء کرده­اند. به همین دلیل خاطره ایران در ذهن این مخاطبان تداعی­ کننده عدم پیشرفت و مجموعه­ ای خصایص منفی است.

این‌گونه که شما می­فرمایید برند یک موضوع با آن موضوع ارتباط چندانی ندارد و بیشتر متأثر از تکنیک­های رسانه­ای است؟

چرا! چنان‌که شما می­بینید در کنار ما کشور ترکیه است؛ کشوری که در مسیر پیشرفت و غلبه ارزش­های اسلامی بر فرهنگ مردم آن تا حدود زیادی شبیه ماست. با این حال برندی که در غرب از این کشور ارائه کرده است، بسیار متفاوت از برند کشور ماست.

گاهی تعهد به مجموعه­ ای از ارزش­ ها باعث می­شود ما نتوانیم برای ایجاد حس مثبت در مخاطب دست به هر اقدامی بزنیم و خود را به مخاطب نزدیک کنیم. در این شرایط چگونه برندسازی کنیم؟

آنچه شما می­گویید درست است. ما از این امر با عنوان «هویت-برند» یاد می­کنیم. در «هویت-برند» ما در پی شخصیت ­سازی و تشخص بخشیدن به یک موضوع هستیم و به این منظور به مجموعه­ای از فعالیت­ها می­پردازیم.

مثالی عرض می­کنم: فرض کنید قصد داریم در حوزه فرهنگی صداقت را به عنوان یک برند برجسته کنیم، به آن در ذهن مخاطب اولویت ببخشیم و نسبت به آن جاذبه ­ای ایجاد کنیم. در این مورد با موضوعی مواجه هستیم که از سویی یک ­سری ارزش ­ها و موضع­ ها نسبت به آن در جامعه موجود است و از سوی دیگر ما، به عنوان یک نهاد فرهنگی، متولی ایجاد یک تصویر و اهمیت و تمرکز برای این موضوع هستیم تا آن را به ارزش اجتماعی غالب تبدیل کنیم. به این منظور به طراحی یک فرآیند و مجموعه اقدام می ­پردازیم.

 

ادامه مطلب

(تعداد بازدید : 101)
نظرات:
  • حمید (یک سال قبل):
    AuthenticateComments
  • آرش (یک سال قبل):
    لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد. کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته، حال و آینده شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها و شرایط سخت تایپ به پایان رسد وزمان مورد نیاز شامل حروفچینی دستاوردهای اصلی و جوابگوی سوالات پیوسته اهل دنیای موجود طراحی اساسا مورد استفاده قرار گیرد.
  • سعید (یک سال قبل):
    لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد. کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته، حال و آینده شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها و شرایط سخت تایپ به پایان رسد وزمان مورد نیاز شامل حروفچینی دستاوردهای اصلی و جوابگوی سوالات پیوسته اهل دنیای موجود طراحی اساسا مورد استفاده قرار گیرد.