تاریخ: ۱۳۹۵/۱۱/۱۰

شهروندان رکن اصلی برندینگ شهری

شهروندان رکن اصلی برندینگ شهری

 

چه تصویری از شهر خودمان داریم؟ احساسی که نام و خاطره شهرمان در ما به وجود می‌آورد چیست؟ اگر برای مدت طولانی از شهرمان دور باشیم چه خاطرات و اتفاقاتی را از شهرمان به یاد خواهیم آورد؟ این‌ها و سوالاتی از این ‌دست شاید پیش‌پاافتاده و ساده به نظر بیایند اما پاسخ این سوال‌ها به‌قدری عمیق و تاثیرگذار هستند که می‌توانند تمام آنچه که ما از شهر و محل زندگی‌مان در خاطر داریم را پوشش دهند و مبنای شکل‌گیری تصویر شهر مطلوب‌مان باشند.
حس تعلق هریک از ما به‌عنوان شهروندان و ساکنان شهر به زادگاه و محل زندگی‌مان، مبنایی در وجود ما نهادینه می‌کند که تا پایان عمر به‌ صورت جدایی‌ناپذیری همراه ما خواهد بود و تمام آنچه را ما به‌عنوان روایتی مثبت یا منفی از شهر زادگاه و محل زندگی‌مان می‌دانیم تشکیل می‌دهد. در شهرهای پویا و خلاق جهان به ‌محض ورود اولین و مهم‌ترین عناصری که با آن‌ها برخورد می‌کنیم شهروندان آن شهر هستند و حس مثبت یا منفی که از شهر دریافت می‌کنیم در مرحله اول ناشی از تعامل یا تقابل ما با شهروندان است. بارها این کلمات را شنیده‌ایم که مهم‌ترین شهرها به‌عنوان جذاب‌ترین مقاصد گردشگری و جذب منابع، شهروندانی محترم و آرام دارند، شهروندانی که از روحیه دگرپذیری بالایی برخوردارند و بازدیدکنندگان از شهر را با گرمی و آرامش راهنمایی و هدایت می‌کنند. مهم‌ترین وجه از خاطراتی که در ذهن ما از یک شهر یا مقصد گردشگری نقش می‌بندد رفتار ساکنان آنجا است که حس مطلوب و دل‌چسبی را برای ما ایجاد می‌کند.
همین رویکرد ساده و شاید پیش‌پاافتاده، در شهرهای پیشر‌و جهان، موضوعی کاملاً استراتژیک و برنامه‌ریزی‌شده است که به شکل‌گیری برند شهر در ذهن مخاطبان کمک بسزایی می‌کند. مدیران شهری در شهرهای خلاق و پویا در جهان، مهم‌ترین ابزار تبلیغ و گسترش برند شهری را شهروندان خود می‌دانند و معتقدند مردم به‌عنوان رسانه‌ای موثر و منعطف در همه‌جا و همه حال برند شهرشان را با خود به همراه دارند وآن را نقل محافل مختلف می‌کنند و یادآفرینی مستقیمی از شهر خودشان را در هر نقطه‌ای از جهان به همراه دارند.
آنچه به‌عنوان استراتژی برندینگ شهری مطرح است بر پایه سه اصل شهروندان، بازدیدکنندگان از شهر و سرمایه‌گذاران استوار است. بدون تردید دلیل تقدم شهروندان بر سایر موارد نقش مهم و اثرگذار این قشر از جامعه شهری بر تبلیغ و معرفی برند شهر به ‌عنوان شهری دلخواه و ایده آل است.
شهروندان به عنوان اصلی‌ترین سرمایه‌های شهر از خاصیتی کلیدی برخوردارند. آن‌ها مبلغان زنده و پویای شهرها هستند که همانند کتابی مصور تمام آنچه که از برند یک شهر را نیاز داریم با خود همراه دارند. حس مثبت و جریان جاری زندگی در شهر، امنیت و ثبات پایدار، آرامش و هم‌زیستی شهر‌نشینی و در کلامی خلاصه آیینه‌ای از شهر ایده‌آل و رویایی است که تمام زوایای شهر در آن‌ها نهفته است

 

ادامه مطلب