تاریخ: ۱۳۹۶/۰۴/۲۰

ظرفیت‌های ساخت یک جاذبه دست‌ساز گردشگری در ایران بررسی شد/ از دیزنی لند تا پارسی لند

 

از دیزنی لند تا پارسی لند

در سال‌های اخیر صنعت گردشگری با این استدال که هر گردشگر معادل 30 بشکه نفت درآمد ارزی به کشور وارد می‌کند با اقبال زیادی روبه‌رو شده است. این اقبال با ساخت هتل‌ها و مراکز اقامتی، خرید هواپیما و بهبود راه‌ها به عنوان زیر ساخت تا معرفی ایران به عنوان یک کشور دارای جاذبه‌های گردشگری خودنمایی کرده است. اما موضوع اینجاست که ایران همیشه به عنوان یک کشور دارای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی به جهان معرفی شده است و از طریق آن توانسته به درآمد 20 میلیونی در سال 95 دست یابد. اما در این بین ایران از دیگر عناوین گردشگری بی نصیب مانده است در حالی که کشورهای دیگر از سال‌ها پیش سعی کرده‌اند که در توسعه شهری خود جاذبه‌های گردشگری خاص و ویژه‌ای خلق کنند. جاذبه‌هایی که از سراسر دنیا گردشگران را به آن کشور سرازیر می‌کند

 

نام دیزنی‌لند حتما به گوشتان آشناست. این شهربازی از مهمترین و مشهورترین شهربازی‌های دنیا است که در شهر آناهایم در ایالت کالیفرنیا در آمریکا تاسیس شده است. کشور آمریکا 62 سال پیش به فکر ساخت آن افتاد. ساخت یک جاذبه توریستی دست ساز که توانست بیش از 515 میلیون نفر را از زمان افتتاح تا به امروز به آمریکا بکشاند. آمار بازدید افراد در این شهربازی نشان می‌دهد که این ایده‌ به خوبی نتیجه داده، ایده‌ای که از ذهن خلاق یک تاجرِ انیمیشن ساز به نام والتر الیاس «والت» دیزنی به واقعیت تبدیل شد. او توانست با جان بخشیدن به شخصیت‌های کارتونی و افسانه‌ای از جمله سفید برفی، آلیس در سرزمین عجایب و تینکربل حداقل ۴۵ دقیقه از زندگی هر یک از گردشگران را تسخیر کند. سرگرمی و هیجان، همراه با صحنه‌های خاص و شگفت انگیز و رویایی از شوق دیدن هزاران باره این شهربازی کم نمی‌کند تا به آنجا که کشورهای دیگر در جهان نیز مشتاق به ساخت آن شدند، یکی کشور چین و دیگری فرانسه


پارک آبی خلیج فارس در ایران اما سال‌ها پیش در کرج ساخته شد. پارکی که تبلیغات گسترده و زیر ساخت‌های وسیعی از جمله ساخت برج تجاری‌ غول پیکر را به دنبال داشت. پارکی که شاید با همان هدفی ساخته شد که دیزنی‌لند را به پله‌های موفقیت رساند. اما این پارک نتوانست در سطح کشور و نه در سطح منطقه به موفقیت دست یابد. با این حال اما در آخرین سال‌های دهه 90 که صنعت گردشگری براساس برنامه ششم توسعه مهم‌ترین صنعت ایران را تشکیل می‌دهد، شاید ساخت یک جاذبه دست ساز بتواند ما را به اهداف خود در زمینه گردشگری نزدیک کند. جاذبه‌ای که ما را تا حدودی از تکیه بر میراث و محیط زیستمان جدا کند. شاید این روزها ایران به داشتن یک شهربازی یا پارک با شخصیت‌های شاهنامه و افسانه‌های باستانی ایران نیاز دارد. فکرش را بکنید به یک شهربازی بروید که در آن لیلی و مجنون گوشه ای مشغول مصاحبتند یا فرهاد پشت کوه‌های بیستون نام شیرین را فریاد می‌زند و فردوسی گوشه‌ دیگر در حال خواندن شاهنامه است. اما آیا ایران ظرفیت ساخت این نوع جاذبه گردشگری را دارد؟

ادامه مطلب