مقالات

در شرایط رقابتی امروز، ارائه هویت جذاب و منحصر به فرد، پایه و اساس بقا در بازاراست. هر قدرکیفیت خدمات ارائه شده در یک مقصد گردشگری بالا و به لحاظ منابع طبیعی، میراث فرهنگی و... غنی باشد، باز هم لازم است آن مقصد در بازارهای هدف، "هویتی منحصر به فرد و متمایز" از خود ارائه دهد. هویتی که به اندازه کافی جذاب باشد، مقصد را از سایر مکان­ ها متمایز سازد وگردشگران را به بازدید ترغیب نماید
این روزها حرف‌های گوناگونی درباره شهر و مدیریت شهری به گوش‌مان می‌خورد. حرف‌هایی که چشم‌اندازی جالب و امیدبخش را برای شهر ترسیم و وعده رشد و شکوفایی آن را نوید می‌دهد. در کنار این پیام‌ها، شعارهای کلیشه‌ای و همیشگی همچنان وجود دارد و مخاطبان خود را در بین شهروندان پیدا می‌کند.
کشور چین برای تبدیل شدن به قطب اقتصادی دنیا نیازمند باز تعریف برند تجاری چین یا Made In China بوده است و در پرتو چنین نگرشی موفق به صادرات 1.800 میلیارد دلار محصولات ساخت کشور چین به بازارهای جهانی شده است.
آنچه امروز شهرها در مقوله برندینگ شهری به آن نیاز دارند در کنار گروه‌های ذی‌نفعان یاد شده و نقش کلیدی آن‌ها، ساختار و بستری است که همه ذی‌نفعان منافع خود را در آن به صورت ملموس بیابند و بتوانند در آن بستر نیازها و خواسته‌هایشان را طرح و پاسخی برای آن دریافت کنند.
شهروندان، گردشگران و سرمایه‌گذاران اعضای جامعه‌ای هستند که شهر و برند شهر ما برای آنها بستری را فراهم می‌کند تا نیازها و خواسته‌هایشان را در آن پیدا کنند. ساکنان شهر به دنبال حس تعلق و همگرایی با شهری هستند که لحظات زندگی خود را در آن می‌گذرانند و ریشه‌های شخصیتی و هویتی خود را در آن بنا کرده‌اند. گردشگران، شهری را انتخاب می‌کنند تا حسی مثبت و تجربه‌ای ماندگار را از بازدید آن داشته باشند و بتوانند روحیات خود را سازگار با شهر ببینند و از زمانی که در آن سپری می‌کنند لذت ببرند. سرمایه‌گذار، شهری را جست‌‌و‌جو می‌کند که ثبات و پویایی در تمامی ارکان آن جاری است و زندگی شهری روندی مثبت را طی می‌کند