مقالات

این روزها حرف‌های گوناگونی درباره شهر و مدیریت شهری به گوش‌مان می‌خورد. حرف‌هایی که چشم‌اندازی جالب و امیدبخش را برای شهر ترسیم و وعده رشد و شکوفایی آن را نوید می‌دهد.
کشور چین برای تبدیل شدن به قطب اقتصادی دنیا نیازمند باز تعریف برند تجاری چین یا Made In China بوده است و در پرتو چنین نگرشی موفق به صادرات 1.800 میلیارد دلار محصولات ساخت کشور چین به بازارهای جهانی شده است.
آنچه امروز شهرها در مقوله برندینگ شهری به آن نیاز دارند در کنار گروه‌های ذی‌نفعان یاد شده و نقش کلیدی آن‌ها، ساختار و بستری است که همه ذی‌نفعان منافع خود را در آن به صورت ملموس بیابند و بتوانند در آن بستر نیازها و خواسته‌هایشان را طرح و پاسخی برای آن دریافت کنند.
شهروندان، گردشگران و سرمایه‌گذاران اعضای جامعه‌ای هستند که شهر و برند شهر ما برای آنها بستری را فراهم می‌کند تا نیازها و خواسته‌هایشان را در آن پیدا کنند. ساکنان شهر به دنبال حس تعلق و همگرایی با شهری هستند که لحظات زندگی خود را در آن می‌گذرانند
بنابر پیش‌بینی‌های سازمان ملل متحد تا سال 2050، دو سوم جمعیت دنیا در شهرها زندگی خواهند کرد. در کشور ما نیز بیش از 70 درصد جمعیت در شهرها زندگی می‌کنند و کلان‌شهرها به‌تنهایی 25 درصد جمعیت کشور را در خود جای داده‌اند.