تاریخ: ۱۳۹۵/۱۱/۲۶

سرمایه‌گذاران، توسعه‌دهندگان برندینگ شهری

سرمایه‌گذاران، توسعه‌دهندگان برندینگ شهری

 

شهر ما چه ظرفیت‌هایی را برای سرمایه‌گذاری در اختیار دارد؟ فرصت‌ها و پتانسیل‌های جذب سرمایه در شهرهای ما تا چه میزان برای سرمایه‌گذاران جذاب هستند؟ زیرساخت‌های مدنظر صاحبان سرمایه تا چه حدی در شهر ما تامین شده است؟ شهروندان شهر ما و همچنین گردشگران تا چه میزان شهر را به‌عنوان مقصدی جذاب برای سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارها به صاحبان سرمایه و ثروت معرفی می‌کنند؟ برند شهر ما برای سرمایه‌گذاران تداعی‌کننده چه تصویری است؟
آنچه که برندینگ شهری در بخش شهروندان و گردشگران اعمال می‌کند، برآورده کردن گستره‌ای از نیازهای این دو گروه از مخاطبان اصلی فعالیت‌های برندسازی شهری است که با رویکرد گسترش مشارکت آن ها در ارکان مختلف شهر به وقوع می‌پیوندد. شهروندان به عنوان ساکنان و صاحبان شهر با ورود به برنامه‌های توسعه برند شهر، مدیریت و اجرای فعالیت‌های تعبیه شده در ساختار مشارکت اجتماعی حس تعلق خود به شهر را لمس می‌کنند و در جریان کنش‌های شهر خود قرار می‌گیرند و در نهایت با رویکردی مثبت تصویر و برند شهر خود را می‌سازند و به دیگران معرفی می‌کنند.
گردشگران با سهیم شدن در حس ساکنان شهر و قرار گرفتن در جریان مثبت انگاره موجود از برند شهر، تجربه‌ای ایده‌آل و دلچسب از بازدید شهر را کسب می‌کنند و در تعامل با شهروندان حس تعلق خاطر ماندگار و فزاینده‌ای را از شهر دریافت می‌کنند به نحوی که این اتفاقات تضمینی برای بازگشت و بازدید مجدد آن‌ها از شهر را به ارمغان می‌آورد.
در رکن سوم برندینگ شهری اما، سرمایه‌گذاران به‌عنوان محتاط‌ترین گروه ذی‌نفعان برنامه‌های برندسازی شهر رویکردی متفاوت از گروه‌های قبلی را اتخاذ می‌کنند. نگاه استراتژیک و خاص این گروه به مسائل و همچنین دید بلند مدت صاحبان سرمایه و کسب و کار باعث ایجاد رویکردی خاص برای این گروه از ذی‌نفعان برنامه‌های برندینگ شهری می‌شود. 
چشم‌انداز شهر به‌عنوان مکانی مولد و بستری پویا از یک سو و همچنین وضعیت کنونی شهر برای گروه شهروندان و گردشگران تصویر و برندی از شهر را به ارمغان می‌آورد که المان اصلی در تصمیم‌گیری صاحبان سرمایه برای ورود به بستر شهر است. مقبولیت شهر در بین شهروندان به عنوان صاحبان اصلی شهر و همچنین جذابیت آن برای گردشگران به‌عنوان گزینه‌های اول انتخابی مقصد گردشگری بستری را به وجود می‌آورد که ظرفیت‌های مهمی را برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های خدماتی به این دو گروه فراهم می‌کند.

 

ادامه مطلب